torsdag 17 april 2008

Fotorunda 17: april

Jag satte 8 "Kaufmanntulpaner" i höstas. De är de första av mina tulpaner som visar kronbladen (på paketet stod det blomning maj-juni). Nedanför minipåskliljor som jag hadde i kruka i fjor vår. När de började se trista ut la jag dem i en papperspåse i källaren. Nån gång på sommaren skakade jag loss allt det vissnade och jorden, delade alla lökarna och stoppade ned de här på hösten. Placering var väl sådär med tanke på gräsklippning, så jag kanske flyttar på dem omjag får tid.


Här under Paradisbusken (N=Fagerbusken) tror jag att jag satte både 5 Thalia (Orkidénarciss) och 6 lökar av en rosa-vit tulpansort som kallas Icestick. Båda skall blomma i maj-juni enligt paketet, men det är nog tulpanerna som kommer först?


Det syns lite dåligt på bilden men den här sluttningen har mycket sol tidigt på våren. Doftviolerna och skillorna ser ut att trivas mellan Kirskål-skotten.


Och till sist den tjusiga lyktstoplen som Harald monterade i måndags på toppen av muren. Köpt på Bauhas för ca 1500 kr. I kväll skall vi slå på lyset.

Inga kommentarer: