tisdag 10 juni 2008

Rosbåge och plantering 4-5:e juni

Harald hade hjälpt mig att bära fram rosbågen som äntligen har skruvats ihop länge efter spontaninköpet på Lidl i våras. Placeringen var obestämd in i det längsta, men den fick alltså bilda "ingång" till området mellan stenmuren, stora slänten och Forsythian. Här innanför tänker jag mig senare en sittplats/vinodling/liten köksträdgård, eller möjligens växthus. Vi får se (Det blir inte i år).



På torsdagen efter jobbet åkte jag för att köpa en honungsros som jag sett att de hade på Plantasjen. Men så blev det som det ofta blir, och det kom med lite annat från affären samtidigt, nämnligen:
1 Dvärgsyrén Syringa meyeri 'Palbin'
1 Lodnesyrin (N) Syringa Villosa 'Baldisol'
1 Fjellsyrin (N) Syringa woltii 'San'
1 Blodrips (N) Ribes sanguineum

Dessa planterades på kanten av slänten. (Dessutom står det på vänt: 4 billiga buxbom och 1 Sargentäppleträd.) Det blev ganska sent innan jag kom i säng...

Fjellsyrin (N) Syringa woltii 'San'
Dvärgsyrén Syringa meyeri 'Palbin'

Inga kommentarer: