tisdag 1 juli 2008

Planteringar mm 1:a juli


Idag lyckades jag äntligen hitta Hasselört (Asarum europaeum) i någorlunda friska exemplar som inte kostade skjortan. Till vanlig perennpris (39 kr/stk) köpte jag 4 stk som jag tyckte kunde passa i ett totalt skuggigt parti vid sidan om trappan bakom huset. Det här är utsikten från hallfönstret som man ser varje dag året runt, så det är extra bra att de är vintergröna.



Köpte också två olika Schersminer; Fransk Schersmin Philadelphius 'Limoinei', som skal "dofta med stark jordgubbslukt" i juli och bli ca 1,5 meter hög:

...samt en Møyskjersmin (N) Philadelphus Virginalis som skall dofta och bli 2-3 meter. Den fick stå på rad mellan Fjellsyrenen och Lodnesyrenen på kanten av slänten i bakgrunden.

För övrigt så borde det här lilla Penningbladet (N=Pengebladet fredløs) ha varit med bland "Överlevare" som jag skrev om i våras, och i fotorundan häromdagen. Fick två exemplar av mamma i fjor som trivs och sprids.


Slänger också med en dagsfärsk bild av min Austinros 'Abraham Darby' som är så himla fin. Luktar gott gör den också, fast jag är fortfarande tät i näsan, så jag måste snusa riktigt nära för att känna.

Inga kommentarer: