onsdag 19 mars 2008

Syllar och skiffergång

Igår (tisdag i påskveckan) hade vi båda ledigt och vädret var kanonfint. Harald började dagen med att lägga ut en skiffergång (här skall det växa gräs mellan plattorna), resten av skiffern fick plats på gången framför terassen.

Jag kapade ned en del buskar och städade upp ris i "ingenmansland" mellan grannen och komposten. Det blev en rejäl brasa som grannarna tyckte sådär bra om (de har "balanserad ventilation" och kom såklart ut för att säga till om det just när jag la på ett lass grankvistar och resten av julgranen samtidigt som vinden vände åt fel håll.) Men tror de kommer att uppskatta vårt arbete på sikt...
Efter lunch tog vi tag i syllarna (jernbanesviller) som kollegorna hadde fraktat hit. Det gick precis att lyfta de på två personer. Lite extra jobb fick vi med att kapa av kvarsittande bultar (med bågfil) samt hugga bort en stubbe som stod i vägen. Vi la 3 nivåer mot "stora vägen" och då skall vi få 1 syll över efter att vi lägger 3 stycken framför terassen, mellan gången och rabatten. (På fotot ligger den överblivna syllen ovanpå "muren"). Här har jag tänkt mig att fylla jord bakom. Detta blir ju själva paradplanteringen om man tänker efter... Tulpaner och rosor kanske?



Idag var det 4 minusgrader på morgonen, men nu börjar solen värma upp. Då ser det ut som jag kan få gjort lite mer idag.
De första doftviolerna har förresten slagit ut:

Inga kommentarer: