söndag 11 april 2010

Hagemesse 9-11. april 10


Lördagen den 10:e april var det Hagemesse och Villmarksmesse vägg i vägg på Norges varemesse i Lilleström. Lätt att få med sig H på en utflykt då, och jag fick massa tid att gå runt själv och njuta! Norska Pelargoniumföreningen var bland dem som sålde sticklingar. Mitt första inköp var en Mårbacka-stickling. Vidare förbi det roligaste ståndet Hagegal.no, som hade rena loppmarknaden på hemmasådda växter och fröer av olika slag. Här fick jag hålla mig själv i örat, för utan växthus och alltför små fönsterkarmar är det lite för tidigt att köpa spiror till trädgårdsland osv. Jag tror det var en avdelning av Hagemo Planter som också sålde pelargonsticklingar, lite mer vuxna sådana, så här plockade jeg på mig lite fler!


Fem pelargonier blev det.


Mårbacka och 'Graveolens', en citrondoftande som ska få vita blommor...


'June Patricia', 'Eclipse' och en Mårbacka till.

Så några bilder från mässan. Det här underbara lusthuset och de romantiska omgivelserna tillhörde Fredholm besøksträdgård (om jag forstod det rätt).


Jag gillade de fina och praktiska övergångarna mellan beläggning, gräsmatta och planteringar.



Tänk att ha vindruvorna växandes mot nåt sånt (Ståndet tillhörde Asak Miljøstein):

Orginellt trädgårdsbord med sedummatta i mitten:
Jag var självklart inom ståndet från I Gros Hage. Länge. Men jag måste säga att alla de där fina och romantiska sakerna känns liksom så konstlade. Små platta korgar att plocka blommor i, blommiga GardenGirl-arbetsbyxor och Laura Ashley-støvlar. Jag förbinder verkligen inte trädgårdsarbete med romantik. Gå runt där som ett levande trädgårdsreportage?
Det jag inte fick svar på på mässan var vart jag kan beställa massplantering på barrot. Tänkte fylla halva vår största slänt med Flikkranstopp. Även trädgårdsbelysning saknades på mässan.

Inga kommentarer: