tisdag 13 april 2010

Plötslig arbetslust

När vi ska promenera till stranden eller hälsa på folk nedanför tar vi gärna genvägen istället för den smala om(bil)vägen utan vägren. Vi har pratat med grannen Inger flera gånger om att bygga en enkel trappa, eftersom det är så brant och massa nässlor. Det hela har känts som et stort projekt, och vi har smugit genom den obebodda granntomten istället. (Nu har det precis flyttat in en trevlig dansk familj, så det känns inte ok längre.) Igår frågade H om vi inte kunde bygga en stentrappa istället för trätrappan vi hade tänkt. Så igår medan jag flyttade äppleträdet (mer om det nedanför), grävde H ut. Det tog ca 2 timmar inklusive lägga fiberduk och köra grus.

Idag lånade vi släp efter jobbet och stack och hämtade stenar (på ett visst gratis ställe). Efter middagen körde vi dem ner till den blivande trappen med säckakärra och började stapla. Jobbet tog 2 timmar, och resultatet är här:


Inte så pjåkigt med 4 timmars arbete, gratis sten och grus vi redan hade hemma. Grannen Inger vet ingenting än, men tror hon ska tycka den blev ok.
Så till äppelträdet. Vi fick det i bröllopspresent i fjor från Agneta med familj, och jag har haft lite dåligt samvete för att jag inte planterat det på en mer central plats. Nu behövde jag flytta på en krusbärsbuske som stod i vägen, och den hade egentligen passat bättre där äppelträdet stod.
Så i går fick jag idén att det kunde vara fint med ett blickfång på området nederst i trädgården. Så jag satte igång att markera upp en stor cirkel, grävde och flyttade dit äppelträdet. Har köpt tumlad gatsten som skall bilda ram. Tror det kan bli fint.
Båda projekten var sånt som "tyngde" att ta tag i. Men ska komma ihåg till nästa gång att det faktiskt inte är så mycket jobb om man väl kommer igång. (Eh, det vill säga om man har en stark kar som gör det tyngsta...)

Inga kommentarer: