lördag 1 maj 2010

1:a maj = arbetsdag



Känner mig riktigt duktig idag eftersom jag har gjort i ordning i 3 stora rabatter. Har dessutom klippt och gödslat alla rosor (fast Hurdalsrosen och Honungsrosen gödslade jag bara). Flera av Austinrosorna hade frusit ner ganska mycket i vinter faktiskt. På bilden blommar pärlhyacint som jag stoppade ner tillsammans med Thalia-trodde jag. Det ser definitivt inte ut som vita knoppar-snarare är det nån påsklinja. H tror att jag med vilje planterar svenska färger lagom till 17:e maj :-) Och jag förstår honom, för det hände faktiskt i fjor också när gulgrøna tulpaner och förgätmigej slog ut på självaste Grunnlovsdagen.

Arbetsdagen 1: a maj började med att jag gjorde klart ett gammalt projekt på baksidan husen. Vi har nämnligen en nedlagd avloppsbrunn där som var fylld med sand. Jag har haft i en del jord där sedan innan. Här har jag stoppat ned en rabarberplanta som jag hittade i Kongsberg, samt alla påskens kruk-lökar som ska få vissna ned och komma igen nästa vår. Tanken är ju att rabarbran täcker hela brunnen, och att det inte ska göra nånting att all snö vi skottar ner från terrassen hamnar just här.

Vi har ju fått en ny granne, nedanför oss. Så vi tänker lite på vad som hade varit lämpligt på gränsen. Vi vill helst inte byta ut vår potentilla med en hög (och därmed bred) häck...

1 kommentar:

Knitritious sa...

Åh så fint ni har det!!! Tänk att din trädgårdslusta aldrig sinar, det är det som imponerar míg allra mest :-). Mina projekt tenterar att få 100% uppärksamhet nå't år kanske, men sen... Lycka till med ny nabo.