måndag 2 juli 2007

Fotorunda 2:a juli

Sent igårkväll kom vi hem efter en veckas trevlig och social semester i Sverige. Måste så klart gå en runda runt huset för att se vad som slagit ut under tiden. Jodå. Spireahäcken är på god väg (1). Samtidigt har en orange lilja bakom huset slagit ut från knopparna jag har väntat på länge(2,3). Jag anar ett liljetema i den rabatten, och nu knoppar en annan variant vid sidan om. Dessutom har det dykt upp en söt, rosa och ganska stor blomma (4), som jag också har sett på den obebodda granntomten. Den luktar lite honung. Någon som vet vad det är?

1)

2)

3)

4)

2 kommentarer:

Maria sa...

Under en spontanvisit till "Plantebørsen" igår fick jag syn på den rosa blomman och nu vet jag att den heter myskmalva, Malva moschata.

Mor sa...

Malvan liksom liljan finns också i Kvarndalen. Liljan är en Daglilja. De finns i flera varianter, din kan vara en Jaakko.