fredag 27 juli 2007

Kaprifol, Hosta och Amerikanska blåbär


Amerikanska blåbær, Vaccinium corymbosum

Både H och jag hade tagit ledigt idag så vi fick gjort jättemycket. Dagen började med att vi körde bort ett stort släp med kvist och gamla stockar (de låg bakom nya komposten, in mot grannens tomt).
Efteråt åkte vi till Plantebørsen (mest för att se) med vi fick med oss en Amerikansk blåbär hem. Gubben sa att det var en sort som pollinerar sig själv, så man behöve inte två buskar. Den fick plats bland liljorna på baksidan, på bekostnad av halva ståndet med Iris, som är ganska tråkig just förutom den ena veckan de blommar. Två hostor (Brokfunkia) som jag plockade upp igår, blev också planterade. De fick stå under Paradisbusken, det tror jag kan bli fint när de växer till sig.

Där stockarna hade legat var det så övervuxet av stort ogräs, så vi drog upp en del av det medan vi var i farten. Minsann så hittade jag en kaprifol! Som är en av favoritväxterna som står på min lista över växter jag vill skaffa mig! Band upp den lite provisoriskt, så kanske den tar fart. Hoppas bara åkervindan inte trasslar in sig där också.

1 kommentar:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Hejsan! Kul att du hittade till min blogg så jag kunde hitta till din! Det var mycket att läsa och titta på. Usch, åkervindabn vill gärna trassla in sig överallt. Ha det fint!